Uberdope

Ruim drie jaar leek Uberdope van de aardbodem verdwenen. Schijn bedroog. De Gentse hiphoptrots vermeed de schijnwerpers en vond zichzelf opnieuw uit op elk vlak denkbaar. In het najaar van 2018 trad het drietal terug volledig in het licht, met een opwindende nieuwe plaat onder de riem. Graag gedaan loste elke verwachting in.

"Paar jaar weg, geen vakantie,
het deed niks af van de relevantie."
— uit 'Wow' —

 

2015 was het jaar waarin Uberdope haar laatste release uitbracht. Wie sinds die tijd wachtte op nieuw werk van de groep, toch één van de vaandeldragers binnen de Belgische hiphopscene, had een stevige portie geduld nodig. Een creatieve impasse leidde ertoe dat het drietal haar modus operandi radicaal omgooide. Het materiaal dat op de plank lag te wachten om uitgebracht te worden werd integraal verwijderd en vrij van alle druk en verwachtingen sloeg Uberdope een volledig andere richting in. Samen met een rist getalenteerde producers en onder de auspiciën van de Compact Disk Dummies werkte Uberdope drie jaar lang in alle rust aan een nieuwe plaat die de groep wederom volledig op de map zou zetten.

 

Deze geduldige aanpak loont, zoveel is duidelijk. De veelzijdige producties van de Dummies, die met de vingers in de neus excelleren in elk mogelijk genre, zorgen ervoor dat de drie Gentenaars tekstueel sterker voor de dag komen dan ooit tevoren. Nu eens luchtig, dan weer bijtend maatschappijkritisch: Uberdope is tijdens de windstilte geen spat minder relevant geworden.

'What the hell, Fake is de naam,
het is DIY, we doen alles zelf.'
— uit '20 Euro' —

 

Na een kort intermezzo waarin Uberdope haar muziek uitgaf onder een ander label, is de groep nu terug thuis gekomen bij Fake Records, het label dat ze jaren terug zelf oprichtten en groot maakten. Hun werk achter de schermen voor de andere acts op dat label onderstreept de ondernemingsdrang van de Gentenaars. Duidelijk is dat ze niet langer anderen zullen laten mee beslissen over hun toekomst.

Deze tomeloze ambitie kwam altijd al tot uiting in hun opmerkelijke videoclips, waarmee de groep vanaf haar ontstaan alle mogelijke grenzen van het genre en het fatsoen verlegt. Deze goede traditie zet het drietal alvast rustig verder. De heerlijke video bij hun eerste comebacksingle 'Wow' is visueel een schot in de roos en laat horen én zien dat die paar jaar in de schaduw hun enthousiasme enkel heeft aangewakkerd. Ook de video bij tweede single 'Big in Japan' tonen dat Uberdope weinig gelijken kent als het gaat om originele clips.

'Er is vast talent, maar waar ik ook kijk,
zie ik geen fluit net als Jacob van Ecyk'*
— uit 'Goud' —

 

Nu eens ironisch met een ongezien sérieux, dan weer dodelijk ernstig in hun humor: het Gentse drietal is altijd een buitenbeentje geweest binnen de van testosteron en geldingsdrang vergeven hiphopwereld. Het belette Uberdope echter niet om met hun energieke shows een ijzersterke live-reputatie te verwerven, een reputatie die ze ook in de komende optredens alle eer zullen aandoen. Wordt ongetwijfeld vervolgd op een podium in uw buurt.

*Voor wie het wou weten: Jacob Van Eyk was een blinde fluitspeler uit de 17de eeuw. Graag gedaan.

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Spotify - White Circle
  • iTunes - White Circle

Copyright Fake Records l A lot or rights reserved

Designed by Young Lew Lew